przeskocz do treści | przeskocz do menu głównego
Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
| | |
A | A | A
Wtorek, 4 czerwca 2013

Odznaczenia z okazji Święta Wolności

Z okazji Święta Wolności – rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 roku – prezydent wręczył odznaczenia państwowe osobom aktywnie zagospodarowującym polską wolność w różnych dziedzinach życia: kulturze, biznesie, nauce. Z rąk Prezydenta RP odznaczenie państwowe przyjęli m.in. Kayah, Artur Rojek, Leszek Możdżer. Odznaczeni zostali także dziennikarze zagraniczni relacjonujący przemiany w Polsce (m.in. Chris Niedenthal), cudzoziemcy organizujący pomoc i transporty z darami dla Polaków oraz osoby zaangażowane w działalność opozycyjną. Zobacz także: Lista odznaczonych w dniu Święta Wolności

Pamiętając o ludziach, którzy o wolność Polski walczyli, Prezydent RP uhonorował osoby, które po 1989 roku potrafiły z powodzeniem tę wolność zagospodarować. Odznaczone zostały osobowości ze świata kultury, biznesu, sportu – często osoby, które w dorosłe życie weszły po 1989 roku.

Za zasługi dla polskiej kultury, za osiągnięcia w pracy artystycznej i twórczej odznaczeni zostali:
  • Grzegorz Jarzyna, reżyser teatralny i operowy, dyrektor artystyczny teatru TR Warszawa. TR w pełni zagospodarowywał pojęcie wolności myślenia, przełamywał „ograniczenia mentalne” z poprzedniej epoki, prezentuje nowatorski sposób spojrzenia na współczesny teatr.
  • Artur Liebhart, dyrektor Festiwalu Planete + DOC Film Festiwal, jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych na świecie. Festiwal jest członkiem prestiżowej Doc Alliance, i jednym z najbardziej opiniotwórczych wydarzeń filmowych w kraju.
  • Leszek Możdżer, kompozytor, pianista jazzowy, twórca muzyki filmowej i aranżer. W swojej twórczości przekracza bariery i miesza gatunki muzyczne, nagrywa płyty z najwybitniejszymi muzykami jazzowymi. Jest uważany za największą postać polskiego jazzu ostatniej dekadyi jednego z najlepszych polskich muzyków.
  • Katarzyna Nosowska, wokalista, autorka tekstów, felietonistka. Jedna z najważniejszych postaci rockowej sceny muzycznej, głos i idolka pokolenia, które w dojrzewało w latach 90’tych. Wokalistka jednego z najlepszych polskich zespołów rockowych Hey.
  • Artur Rojek, muzyk, kompozytor, wokalista, autor tekstów. Przez wiele lat był związany z zespołem Myslovitz, obecnie dyrektor artystyczny i generalny mysłowickiego Off Festivalu, wydarzenia, podczas którego można usłyszeć obecne i przyszłe gwiazdy muzyki alternatywnej.
  • Kayah – Katarzyna Rooyens, wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, współwłaścicielka firmy fonograficznej. Jedna z najbardziej znanych polskich wokalistek. Każda z jej płyt była ogromnym sukcesem i źródłem największych przebojów ostatnich dwóch dekad. Założyła własną wytwórnię płytową, Kayax, w której wydaje muzykę wielu cenionych wykonawców.
Za wybitne zasługi w pracy naukowo-badawczej, za osiągnięcia w promowaniu polskiej myśli naukowej odznaczenia od Prezydenta otrzymali:
  • Dr Andrzej Stanisław Dziembowski, biolog molekularny, którego szczególnym osiągnięciem jest odkrycie funkcji ludzkiego genu o nazwie C16orf57, prowadzi także prace nad substancjami zdolnymi oczyszczać środowisko z zanieczyszczeń.
  • Dr hab. Piotr Garstecki, matematyk, fizyk, chemik. W pracy naukowej zajmuje się miniaturyzacją laboratoriów chemicznych. Jego prace dają szansę na to że w najbliższej przyszłości nawet najbardziej skomplikowane reakcje chemiczne będzie można przeprowadzać w laboratoriach mieszczących się na ludzkiej dłoni.
  • Dr hab. Maciej Konacki, astrofizyk, specjalizujący się w poszukiwaniu i opisywaniu planet poza układem słonecznym oraz obserwacji powstawania gwiazd. Obecnie poszukuje planet z układów trójkowych – takich, w których planety krążą wokół dwóch, równorzędnych gwiazd. Pierwszą z takich planet odkrył w 2005 roku.
  • Dr Marcin Piotr Nowotny, biolog molekularny, biochemik, krystalograf. W pracy naukowej specjalizuje się w badaniu DNA, Wyniki badań dr Nowotnego mogą być wykorzystywane przy tworzeniu nowych metod terapii nowotworów.
  • Dr Justyna Olko-Bajer, antropolog, lingwistka, która bada kulturę i język Indian ze środkowego Meksyku. Zajmuje się metodami badań i rewitalizacji języków, które są zagrożone wymarciem. Obecnie problem dotyczy około 3 tysięcy różnych języków i dialektów na całym świecie.
Z rąk Prezydenta odznaczenia za wybitne osiągnięcia sportowe i działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu otrzymała:
  • Zofia Noceti-Klepacka, windsurferka, dwukrotna wicemistrzyni świata klasie RS:X, brązowa medalistka XXX letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Mistrzyni, po powrocie z olimpiady wystawiła swój medal na aukcję charytatywną żeby zebrać pieniądze na terapię dla nieuleczalnie chorej dziewczynki.
Wśród przedsiębiorców którzy otrzymali odznaczenia znaleźli się:
  • Sebastian Paszek, prezes i twórca firmy Watt S.A, trzeciego na świecie producenta kolektorów słonecznych i właściciela największej w Europie fabryki urządzeń solarnych.
  • Paweł Przewięźlikowski i Bogusław Sięczkowski, twórcy oraz szefowie biotechnologicznej firmy Selvita. Firma specjalizuje się w odkrywaniu i rozwoju leków stosowanych w leczeniu chorób ośrodkowego układu nerwowego, onkologii i chorób autoimmunologicznych.
  • Łukasz Osowski i Michał Kaszczuk, twórcy docenianego na całym świecie syntezatora mowy IVONA TTS. Działanie programu polega na zamianie tekstu pisanego na mowę. Ivona mówi obecnie 44 głosami w 17 językach.
  • Marcin Beme, założyciel serwisu Audioteka.pl, z którego można bezpośrednio pobrać i odtworzyć audiobooki. Przekształcił start-up w stabilnie działający biznes, który współpracuje z takimi gigantami jak Amazon i iTunes. Laureat wielu nagród i odznaczeń, w tym Człowiek Roku Polskiego Internetu 2012.
  • Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej, współtwórca Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, Business Linków oraz AIP Seed Capital. (Dotychczas inkubatory wypuściły na rynek ponad 600 firm). Od lat silnie zaangażowany w rozwój i promocję przedsiębiorczości w Polsce.
  • Szymon Gutkowski, swoją karierę rozpoczął jako asystent Jacka Kuronia w 1991 roku. Przedsiębiorca, partner grupy firm marketingowych, jest współtwórcą sukcesu wielu marek w Polsce. Aktywnie zaangażowany w działalność społeczną i pozarządową. Jest członkiem Zarządu Fundacji Batorego, oraz Przewodniczącym Rady Strategicznej Stowarzyszenia Projekt: Polska. Był jednym z twórców kampanii przed Referendum Europejskim "Tak" oraz inicjatywy Razem ’89. Był aktywnie zaangażowany w pracę koalicji „Zmień kraj idź na wybory” oraz „Masz głos, masz wybór”.
Odznaczony został także Stanisław Tamm, polski urzędnik samorządowy i państwowy, były wojewoda koniński i wielkopolski. Zajmował się problematyką strategii rozwoju gospodarczego regionu wielkopolskiego.

Prezydent wręczył odznaczenia obywatelom 9 państw, w tym grupie kilkunastu zagranicznych dziennikarzy którzy w latach 70’tych i 80’tych byli korespondentami zagranicznych mediów w Polsce i przez okres swojej pracy zbierali i przekazywali informacje o sytuacji w kraju. Wielu z nich, poza działalnością zawodową wspierało opozycjonistów dostarczając im sprzęt i materiały niezbędne do kolportażu prasy, książek, ulotek, organizowało pomoc dla rodzin represjonowanych. Wśród odznaczonych są:
  • Krzysztof Bobiński, wieloletni warszawski korespondent „Financial Times" (w latach 1976–2000). Pracował także dla "Washington Post" oraz BBC. W 1989 znajdował się w grupie dziennikarzy relacjonujących obrady Okrągłego Stołu.
  • François Gault, francuski dziennikarz prasowy i telewizyjny, w latach 1980 - 1983 był wysłannikiem programu telewizji TF w Polsce, skąd relacjonował wydarzenia na Wybrzeżu.
  • Jacqueline Hayden, irlandzka dziennikarka, w sierpniu 1980 r. opublikowała w Irish Times korespondencje z przygotowań do strajku w Gdańsku. W stanie wojennym organizowała pomoc dla Polski.
  • Alma Kadragic, dziennikarka oraz producentka telewizji ABC News. Przez wiele lat pomagała w przerzucaniu na zachód Europy materiałów telewizyjnych dotyczących Polski. Założycielka jednej z pierwszych agencji PR w Polsce.
  • Jan Krauze, dziennikarz zagraniczny francuskiego Le Monde. Przez 16 miesięcy pisał korespondencje dotyczące „Solidarności” i stanu wojennego.
  • Renate Marsch-Potocka, dziennikarka niemiecka, przez wiele lat związana z Niemiecką Agencją Prasową (dpa). W latach 1965-1970 i 1973-1996 była korespondentką dpa w Polsce. Na przełomie lat 80. i 90. wraz z Bernardem Margueritte komentowała bieżące wydarzenia w programie telewizyjnym Bliżej świata Jerzego Klechty w TVP2.
  • Geri Nasarski, dziennikarka niemiecka, w latach 1977 - 1986 związana z telewizją ZDF. Realizowała materiały na temat ówczesnej NRD, Polski i ZSRR. Od 1986 r. pracowała jako korespondentka zagraniczna w Warszawie. Z jej inicjatywy powstał polsko-niemiecki magazyn telewizyjny Kowalski i Schmidt.
  • Chris Niedenthal, jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów europejskich. Współpracował między innymi z "Newsweek", "Time", "Der Spiegel", "Geo" czy "Forbes". Wraz z angielskim dziennikarzem, Michaelem Dobbsem, był pierwszym zagranicznym fotoreporterem wpuszczonym do Stoczni Gdańskiej podczas strajku w 1980 r. Zaraz po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce wykonał zdjęcie, przedstawiające transporter opancerzony SKOT stojący na tle billboardu reklamującego film ‘Czas apokalipsy’ Francisa Forda Coppoli, wiszącego na budynku Kina Moskwa w Warszawie.
  • Joana Radzyner, austriacka dziennikarka, korespondentka ORF w Republice Czeskiej, Słowackiej i w Polsce. Od 1985 była stałym korespondentem w Polsce, a od 1992 r. również na Słowacji. Od wielu lat przekazuje polską rzeczywistość słuchaczom i widzom austriackiego radia i Telewizji ORF.
  • Günter Schubert, w latach 1976-1986 korespondent ZDF w Warszawie. Jego reportaże i korespondencje z Polski dawały dogłębną analizę wydarzeń w naszym kraju od wypadków radomskich i powstania KOR aż końca stanu wojennego. W okresie jego działalności dziennikarskiej studio ZDF w Warszawie było ważnym punktem przerzutowym informacji o podziemnej Solidarności na Zachód.
  • Dick Verkijk, holenderski dziennikarz radiowy. Był pierwszym dziennikarzem zachodnim, który wszedł do Stoczni Gdańskiej po rozpoczęciu strajku w roku 1980. Jego audycje radiowe na temat strajku do radia holenderskiego były podstawowym materiałem informacyjnym o strajku dla mediów na całym świecie.
  • Joanna Węgrzynowicz-Weschler, współpracowniczka tygodnika Mazowsze, tłumaczyła wywiady Hanny Krall z Markiem Edelmanem.
  • Kevin Ruane, dziennikarz brytyjski, w latach 1980-81 oraz 1982-1986 był korespondentem BBC Warszawie. Relacjonował wydarzenia Stanu Wojennego.
Odznaczona została także Pani Małgorzata Gago, dziennikarka/autorka filmów dokumentalnych pracowała i wciąż pracuje dla światowych stacji telewizyjnych.

Odznaczeni zostali także obywatele Belgii, którzy organizowali pomoc i transporty z darami dla Polaków: Frans Walter, Fransen Guy, Hofkens Linda.

Z rąk Prezydenta odznaczenia odebrały także osoby aktywnie zaangażowane w działalność opozycyjną. Są to Ewa Figel, Krzysztof Figel, Stanisław Plewako, Janssens Frans Vera, Riel Robert.
Poleć znajomemu

Opuszczasz oficjalny serwis Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Dziękujemy za odwiedzenie naszej strony.

Zapraszamy ponownie.