przeskocz do treści | przeskocz do menu głównego
Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
| | |
A | A | A
Poniedziałek, 10 czerwca 2013

Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos”

  |   Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos” Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos” Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos” Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos” Seminarium „Samorządy uczniowskie mają głos”

W poniedziałek w Pałacu Prezydenckim odbyło się seminarium poświęcone szkolnej samorządności, organizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi z Koalicji na rzecz samorządów uczniowskich.


W seminarium udział wzięli przedstawiciele MEN, Sejmu, kuratorzy, dyrektorzy szkół, opiekunowie samorządów, uczniów i organizacji pozarządowych. Kancelarię Prezydenta reprezentowała minister Irena Wóycicka.


Podczas pierwszego panelu przedstawiono wyniki badania kondycji samorządu uczniowskiego w szkołach. Wynika z nich, że uczniowie nie identyfikują się z samorządem, postrzegają go jako grupę osób działających w imieniu nauczycieli, dyrekcji i własnym. Skutkuje to małym zaangażowaniem młodzieży w życie szkoły, brakiem wiary, że samorząd może coś zmienić.
Drugi panel ekspercki poświęcony został próbie odpowiedzi na pytanie co oznacza dobry samorząd. W ramach wprowadzenia uczestnikom seminarium zaprezentowano model działania samorządu uczniowskiego.


Dyskutanci zgodzili się, że instytucja samorządu uczniowskiego to instytucja niezwykle ważna i potrzebna w procesie edukacji i kształtowania aktywnych postaw obywatelskich młodych ludzi. W szkole kluczowa jest postawa dyrekcji i pedagogów ich wsparcie dla działania uczniów. Samorządy uczniowskie powinny mieć realny wpływ na funkcjonowanie szkoły, równocześnie będąc wspierane i inspirowane do działania przez opiekunów i nauczycieli. Tylko wtedy samorządy mają szansę stać się dla młodych ludzi „pierwszą szkołą” demokracji.


Najistotniejszymi rekomendacjami sformułowanymi podczas seminarium były postulaty wprowadzenia pewnych rozwiązań instytucjonalnych: wybór przez uczniów opiekuna samorządu uczniowskiego i rzecznika praw ucznia oraz obowiązek przeprowadzenia demokratycznych wyborów do samorządu. Rangę tych wyborów podniosłoby wyznaczenie jednego, ogólnopolskiego dnia wyborów szkolnych. Należy także kształtować postawy uczniów, nauczycieli i dyrekcji poprzez szkolenia i wspólne warsztaty i uwzględnienie oceny pracy samorządu w ocenie pracy szkoły.


Seminarium podsumowała minister Irena Wóycicka, która podkreśliła wagę samorządu uczniowskiego jako inkubatora aktywności i obywatelskiej postawy młodych ludzi. Postulowała aby nie ignorować złej kondycji samorządności uczniowskiej, ponieważ uczniowie nauczeni korzystania z mechanizmów demokracji, aktywni i przekonani, że ich zaangażowanie jest skuteczne, później będą obywatelami i zadecydują o jakości demokracji w naszym kraju.
 

Poleć znajomemu


Opuszczasz oficjalny serwis Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej


Dziękujemy za odwiedzenie naszej strony.

Zapraszamy ponownie.