przeskocz do treści | przeskocz do menu głównego
Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
| | |
A | A | A
Środa, 16 grudnia 2015

Spotkanie w Pałacu Prezydenckim ws. innowacyjności w Polsce

  |   Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce Debata w Pałacu Prezydenckim nt. rozwoju innowacyjności w Polsce

O rozwoju innowacyjności w Polsce mówiono w środę podczas spotkania "Kreatywna Polska". W debacie w Pałacu Prezydenckim w Warszawie wzięli udział przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego.

 

Spotkanie "Kreatywna Polska" to pierwsze z serii spotkań dotyczących innowacyjności w Polsce. Organizatorem spotkania było Biuro ds. Dialogu Społecznego przy Kancelarii Prezydenta RP. W debacie wzięli udział teoretycy i praktycy, m.in. przedstawiciele ministerstw, przedsiębiorstw, a także świata nauki.

 

- Chcieliśmy odbyć takie spotkanie, aby nieco doprecyzować, czym jest ta innowacyjność, na której naprawdę nam zależy. Co się kryje za stwierdzeniem „innowacyjna gospodarka” - wyjaśnił Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Wojciech Kolarski. Dodał, że według niego pojęcie „innowacyjność” jest używane tak często, że zaczyna „zaciemniać rzeczywistość, zamiast ją wyjaśniać”.

 

Jeden z prelegentów, prezes zarządu spółki Publicon, Szymon Sikorski zwracał uwagę, że prawdziwie innowacyjne pomysły - np. takie jak podbój Marsa czy rozwój sektora kosmicznego - rzadko wychodzą z sektora prywatnego. - To sektor publiczny do tej pory napędzał i powinien napędzać innowacje i kreatywność - powiedział.

 

Na przykładzie sektora informatycznego mówił, że nie zawsze prywatne osoby są skłonne ryzykować i stawiać na innowacje. - Korpokultura zabija mocno kreatywność. Zginęła moda na oddolną przedsiębiorczość, (...) na garażową kulturę tworzenia nowych produktów i innowacji - ocenił Szymon Sikorski odnosząc się do tendencji, które zauważa w dużych miastach.

 

Jednak jego zdaniem innowacyjność silnie kojarzona jest z dużymi miastami. - To wielkie zadanie - pomyśleć, co zrobić, by system wspierania innowacyjności zdecentralizować - wskazał. Podkreślał też, że ważne jest to, by chwalić się produktami polskimi. Według niego brakuje dumy z polskich produktów.

 

Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Ewa Mańkiewicz-Cudny zwracała uwagę, że polska szkoła nie kształci ludzi, którzy myślą kreatywnie. Inną kwestią, którą poruszała, było to, żeby przy tworzeniu regulacji prawnych bardziej uwzględniać opinie inżynierów. - Należałoby do tworzenia prawa gospodarczego zaprosić praktyków - powiedziała.

 

Z kolei prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak wskazywała na niedopasowanie potrzeb przedsiębiorstw i ofert rynku pracy. - 80 proc. firm, które szukają co roku pracowników, nie znajduje ich na rynku pracy - powiedziała, zaznaczając, że w tym samym czasie jest bardzo dużo osób, które pracy szukają. - A jeśli firmy nie będą miały pracowników, to nie będą mogły rozwijać innowacyjnych projektów – wyjaśniła. Zwróciła uwagę, że innowacyjności nie pomaga też nadmierna liczba przepisów. (PAP)

Poleć znajomemu


Opuszczasz oficjalny serwis Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej


Dziękujemy za odwiedzenie naszej strony.

Zapraszamy ponownie.