Instrukcja – pomocnik Młodego Archiwisty
Archiwisto! Przekazujemy Ci „instrukcję-pomocnik”. Pozwoli ona sprawnie przebrnąć przez gąszcz informacji, dokumentów z okresu kiedy „Solidarność” walczyła o wolność i suwerenność Polski! Pomoże w wyborze ciekawego materiału do Waszego szkolnego archiwum oraz w stworzeniu bazy źródłowej dokumentów cyfrowych na terenie Waszej Małej Ojczyzny (miejscowości, gminy, powiatu)!
► Od czego zaczynamy
- od sprawdzenia co się wydarzyło w roku 1989 w naszym kraju, dlaczego jest to takie ważne dla nas Polaków, na czym polegał słynny przełom i jaką właściwie rocznicę będziemy świętować w dniu 4 czerwca 2014 roku
- od rozmowy z najbliższymi [rodzicami, dziadkami, sąsiadami…, może byli świadkami lub uczestnikami tamtych wydarzeń, brali udział w wyborach 4 czerwca 1989 r., byli kandydatami do parlamentu, pracowali w różnych komisjach wyborczych, działali w lokalnych Komitetach Obywatelskich „Solidarność” lub innych komitetach i sztabach wyborczych itp.]
► Gdzie szukamy
- szuflady, pudełka z dokumentami lub pamiątkami, półki z książkami
- strychy, piwnice, garaże
- instytucje państwowe (archiwa, uczelnie)
- instytucje samorządowe (biblioteki, muzea regionalne)
- organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia)
► Czego szukamy - znaczenie ma każde źródło historyczne z okresu przełomu, a w szczególności:
- ulotki, gazety – szczególnie ważne są czasopisma lokalne
- listy, pocztówki, rysunki,
- dokumenty, korespondencja urzędowa
- znaczki wydawane nieoficjalnie przez „Solidarność” lub inne podmioty
- odznaki, plakietki, kalendarze
- plakaty, obwieszczenia,
- symboliczne rzeczy np. opaska biało-czerwona, sprzęty, elementy wystroju wnętrza
- nagrania z epoki
- zdjęcia rodzinne dokumentujące tamte wydarzenia, pamiętniki
► Gdzie znajdziemy wsparcie dla naszych poszukiwań
- Biuro Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej (18 oddziałów w całej Polsce)
- Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej przy bibliotekach gminnych
► Co dalej robimy
- skanujemy lub wykonujemy zdjęcie aparatem cyfrowym (nie gromadzimy dokumentów, a jedynie sporządzamy ich cyfrowe kopie!)
- opracowujemy [opisujemy materiał np. pismo z dnia … w sprawie…, plakieta z napisem, podajemy źródło pochodzenia danego materiału, autora (w przypadku zdjęć, plakatów, rysunków czy nagrań, nazwę wydarzenia (np. strajk, demonstracja, wybory, głosowanie, plakatowanie itp.)] – Postarajcie się zdobyć jak najwięcej informacji, kto jest na zdjęciu, jakie są dalsze jego losy? Jak wygląda dzisiaj miejsce przedstawione na zdjęciu, jakie były dalsze losy sprawy opisanej w odnalezionym piśmie?
- opis czy historię dokumentu zamieszczamy na blogu, szkolnej stronie internetowej lub specjalnie utworzonej stronie projektu, pamiętając, iż opisanie historii dokumentów jest tak samo wartościowe, jak opisanie refleksji związanych z ich poszukiwaniem.